2014. szeptember 22., hétfő

Véleményem a mai irodalomról


Szerintem mielőtt ténylegesen belekezdenék a kiadatás témájába,  kell egy kis kitérés a nagyvilág felé.
Előre szólok, lehetséges, hogy nem úgy fogjátok gondolni, ahogy én, de talán ez is hasznos lesz ahhoz, hogy a kiadatásról szóló tapasztalataimat jobban megértsétek.
Tudni kell rólam, hogy hiába szeretek sokat foglalkozni ezzel a témával (mivel részben a szakmám is ide köt, nem olyan meglepő), de ettől függetlenül nagyon sokszor felhúzom magam némelyik 21. századi „csodán”, amit a könyvesboltokban látok. Igen kritikus* ember vagyok önmagammal és másokkal szemben is, és mint ahogyan azt eddig is tapasztalhattátok, számomra az az értékes mű, amivel behatóan foglalkozott a szerzője, és a végeredmény élvezhető, izgalmas és tanulságos egyveleget alkot.
De sajnos az az észrevételem, hogy manapság ez egyre kevesebb embernek alapigénye, ami a feltörekvő írópalántáknak a legnagyobb ellensége.
Kérlek titeket, ne haragudjatok meg, de amikor a Twilight-saga és a Szürke ötven árnyalata a modern irodalom csúcsa, akkor komolyan megéri elgondolkodni azon, hogy mit rontottunk el. Nem csak mi írók, hanem a világ összességében. Miért van az, hogy néhány ilyen igénytelen, stílus- és sztori-mentes szenny válik bestsellerré? Miért az gazdagodik meg a „műveiből”, aki nem is tud írni, míg más értelmes írók értelmes műveiről fogalma sincs az emberi köztudatnak, vagy pedig még ki sem adják a munkáját?
Persze, mondhatjuk, hogy savanyú a szőlő, nem is tagadom, hogy így lenne. De mivel elég sok publikált és nem publikált írót ismerek, akik túlzás nélkül klasszisokkal jobban írnak ezeknél a stílustalan amerikai szerzőknél, és sokkal jobb történetet hoznak össze az ő silány regényeiknél, így szerintem joggal háborodok fel egy egész íróközösség nevében.
Félreértés ne essék, nem gondolom, hogy én magam tökéletesen írnék, mert nekem is nagyon sok tanulnivalóm van még, sokféle irányba el kell még kacsintgatnom a jövőben, előttem ez nyilvánvaló tény – és bizonyára nagyon sokan gondolják még ezt magukról. De minden egoizmustól elvonatkoztatva ki merem jelenteni, hogy ezeknél a szennysellereknél többszörösen jobban írok. (Szerencsére  visszajelzéseim is erre engednek következtetni.)
Szóval aki személy szerint nekem azzal akar bókolni, hogy szerinte jobban írok, mint Stephenie Meyer és társai, annak előre szólok, hogy ne lepődjön meg, de nem fogok örömkönnyekben kitörni. Nem akarok mások nevében beszélni, de szerintem vannak még sokan, akik ugyanígy vannak ezzel. Ha valakinek ilyen formában akarod megdicsérni a munkáját, keress egy jobb szerzőt annál a nőnél, akihez hasonlíthatod az írót.

Visszakanyarodva oda, hogy miért az ilyen buta műveket reklámozzák, az oka egyértelmű. Erre van igény, mert erre teremtenek igényt. És igen, ezen fel lehet háborodni, az másik kérdés, hogy megéri-e, és egy újabb, hogy emiatt megéri-e nekünk is buta műveket írnunk, vagy inkább harcoljunk a 21. század értelmes(ebb) irodalmáért.
Én személy szerint a harc mellett maradok. Talán semmi értelme, és nem lesz eredménye, de ha én magam nem harcolok azért, hogy egy olyan munkámat kiadják, amit jónak tartok, akkor ki fog? A szomszéd Mariska néni nem fog becsengetni a kiadóhoz, hogy az én regényemet kiadassa, nekem kell a sarkamra állnom, és zaklatni a kiadókat, hátha valamelyik észrevesz, vagy egyáltalán méltóztatik fél sorban válaszolni.
Elkeseredni nem kell, csak tisztában lenni azzal, hogy senkinek nem adják ki csak úgy a regényeit – hacsak nem vagy tévésztár, vagy már debütált író, esetleg valamelyik kiadó egy dolgozójának a közeli rokona. Felháborodni persze fel lehet azon, hogy hogy mondhatok ilyet, de ez az igazság – ha nem vagy senkinek a senkije, akkor gyakorlatilag senki sem vagy, és ezzel a kiadók vannak a leginkább tisztában, mert ők nem foglalkoznak senkikkel.
De ez még nem a történet vége. Nem kell csak azért elásnod magad, mert elsőre nem sikerült, majd sikerülni fog huszadszorra. Kitartás kérdése az egész. :)


* A kritikus szó még mindig nem azt jelenti, hogy válogatás nélkül mindent porig aláz, hanem azt, hogy a könyv/film/személy/akármi jó és rossz tulajdonságait észreveszi és kiemeli.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése